TUNGE VÆGGE (AUDITORIUM)
Af Emilie Kjær
&
Introduktion til fladt terræn
Af Thea von der Maase og Thomas Bo Østergaard
TUNGE VÆGGE (AUDITORIUM)
”Men hvordan får vi disse tanker og teorier ud af dette rum?”
Sådan spurgte en ung kvinde under et foredrag i Haus der Kulturen der Welts auditorium i Berlin. Og mere skulle der ikke til, før rummet forandrede sig.
Med det simple spørgsmål som afsæt trådte arkitekturen frem fra sin anonymitet som bagtæppe for tænkningen til i stedet at blive en potentiel begrænsning for tankerne.
Auditoriet fremstod nu næsten klaustrofobisk. Tænkningen risikerede at dø ved dørtærsklen. Og kun noterne på tavlen vidnede om at der var blevet tænkt.
Udstillingen TUNGE VÆGGE (auditorium) består af en serie af fotografier, der fastholder kridttegninger af auditoriegrundplaner; fremhævede og forstærkede.
Emilie Kjær (f.1986) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Introduktion til fladt terræn
Hej T
Jeg sidder i dag og kigger på arkitektrenderinger. Jeg lavede en billedsøgning på min yndlingsaversion. Billeder af de mest utrolige bylandskaber, set gennem et slør, et skær af nærmest guddommeligt lys. Vilde kolde og varme farver, flashes af hvide spøgelsesagtige, svævende mennesker i opløsning. Alle ser ned og væk. De er fastfrosne i landskaber, udtryksløse, ikke levende. De er der ikke. Dér er der ikke. Sikkerheden er inkorporeret i denne verden. Der er en art balance, en frosset stilstand, alt passer ind. Menneskene er placeret i og mellem bygninger, på pladser omkranset af flader og glas, adskilt fra et inde eller et ude, overdækket af det, som jeg tænker billederne faktisk skal fremstille. Arkitektur. De fremstiller billeder som arkitektur, og arkitektur som billeder. Måske er det hverken det ene eller det andet, men blot illusioner. Et hallucinerende teater, der skal forføre sig selv med løfter om, hvordan vi skal bo, leve og bevæge os.
Hej T
Jeg cyklede en lang tur i dag, mine ben føltes usædvanligt lette. Alt omkring mig passerede i glatte be- vægelser. Solen sendte et jævnt lys gennem den tynde dis og placerede næsten usynlige skygger fra alt, i alle retninger. På et tidspunkt så jeg min egen skygge både mod nord og øst. Det har været en god dag, jeg har skimtet konjunkturene af mit soveværelse i samtlige glaspartier og omvendt. Jeg har hilst på flere forskellige mennesker. Jeg har svømmet under en viadukt og vinket til turister i kanalrundfarten. Jeg mener også at have observeret traner, hvilket må være et tegn på at enten foråret eller efteråret er på vej.
Thea von der Maase (f.1982), uddannet fra Det kongelige danske kunstakademi 2014
Thomas Bo Østergaard (f.1981), uddannet fra Det kongelige danske kunstakademi 2010.
FERNISERING 8.01.2016 kl. 17-20
9.-30.01.2016 TORS-SØN kl. 13-17
Danske Grafikeres Hus
Sølvgade 14, 1307 København K.