Ole Folmer Hansen er en af dansk kunst ”Grand Old Men” og en af de få nulevende konkrete kunstnere som har været aktiv siden 1960erne. Ole Folmer Hansen og Martin Askholm kender hinanden igennem foreningen Danske Grafikere hvor de begge, i hver deres periode, har spillet centrale roller i bestyrelsen og omkring foreningen.
Til udstillingen har Ole Folmer Hansen og Martin Askholm indgået et usædvanligt samarbejde der spænder over en periode på mere end 50 år.
De har sammen gennemgået Ole Folmer Hansen enorme produktion af silketryk og har herfra udvalgt 12 tryk i alt. En suite på 6 tryk fra 1966 i formatet 35 x 50 cm. Samt 6 enkeltstående tryk fra 1969 i formatet 50 x 70 cm. Altså dobbelt i op i størrelse fra suiten på 6 tryk. Ole Folmer Hansens tryk er holdt i en enkelt farvepalet af rød, blå, sort og med enkelte tryk med repræsentation af gult, violet og sølv.
Værkerne er udvalgt nøje med den hensigt at de skal danne inspiration for den yngre kollega Martin Askholm til at producere 12 nye tryk i nøjagtig samme formater. 6 tryk i hver format.
Martin Askholm har til udstillingen taget udgangspunkt i Ole Folmer Hansen geometriske formsprog og trykt henholdsvis 6 linoleumstryk i formatet 50 x 35 cm. og 6 træsnit i formatet 50 x 70 cm. Linoleumstryk og træsnit er medier som er væsensforskellige fra silketrykket som nærmest har kirurgisk præcision. Særligt træsnittet er om noget et levende materiale som har sit eget liv og vilje. Det er sjældent at 2 tryk bliver helt ens da der er mange parametre på spil. Det giver en større variation og spændvidde i overfladen.
Inspirationen er synlig, i det man kan ane nogle af Ole Folmer Hansens former forstørret op i Martin Askholms nye tryk. Man kan måske kalde det en Fanboy udstilling men det er tydeligt at det samtidig er en hyldest til Ole Folmer Hansens værker der alle er lavet for over 50 år siden. Faktisk på omkring det tidspunkt hvor kollegaen Martin Askholm bliver født (1967). Samspillet og spændet i mellem de 2 kunstners værker viser en styrke i Ole Folmers Hansens tidsløse værker som Martin Askholm på ærbødigste vis kommenterer på. Det er selve eksperimentet i udvekslingen der er den helt konkrete udstilling, i helt konkrete formater.
Udstillingen er en del af Danske Grafikere Hus formidlingsprogram som omhandler udbredelse af kendskabet til grafik og grafikere fra andre epoker og perioder af samtidskunsten.