Mogens Gissel

Billeder på PAPIR

1. maj 2015
24. maj 2015

Mogens Gissel billeder på PAPIR

 

Som ung kunstner kan man godt føle sig forbigået eller snarere gå en bue

uden om alle de ældre kunstnere og deres sammenslutninger måske af

den rimeligt klare årsag, at man prøver at skabe sin egen forståelse af

kunsten i dag.

Dette kan dog til tider føre til en blindhed overfor kunsthistorien og

medvirke til den lidt sørgelige kendsgerning, at man ofte ser, at kunstnere

hører deres egen generation til.

Derfor var det med stor glæde og nysgerrighed, da jeg første gang stødte

på Mogens værker. Det var i en stor monografi over hans virke, som jeg

stødte på i det gamle kunstner værtshus cafe blomsten ved Nyhavn.

Igennem bogen fik jeg et blik ind i en stor billedskabers poetiske univers,

med malerier af fodbold spillere og cirkus artister over til flimrende

abstraktioner, der fremstod som pulserende interiør landskaber.

Helt uvidende omkring Mogens, blev jeg nød til at spørge i baren hvor

bogen kom fra og om de kendte Mogens. Mogens var en ven af baren og

skulle snart have en udstilling dernede, hvor jeg ville have mulighed for at

møde ham i egen person – straks introducerede jeg min ven og kollega

fra Danske Grafikeres udstillingsudvalg Peter Larsen til Mogens og vi blev

enige om, at vi gerne ville møde Mogens og snakke med ham om

mulighederne, for at lave en soloudstilling i Danske Grafikere. Og nu godt

8 måneder efter mit første møde med Mogens, sidder vi, Peter og jeg, i en

rød Skoda på vej til Odder for at mødes med Mogens igen og se værkerne

til hans udstilling i Danske Grafikere.

Når Mogens snakker om maleri er det ud fra et ærligt og personligt

udgangspunkt. Han tænker ikke sine billeder som ideer, for som han

siger: hvis jeg har lyst til at male Århus domkirke, er det ikke en idé men

et motiv. Derefter fortæller han, at hver gang Henri Matisse fik en idé gik

han en lang tur, så kunne han male når han kom hjem.

Jeg har altid været fascineret af kunstnere, der forholder sig jordnært og

hverdagspraktisk til deres værker. Nogle kaster om sig med store floskler,

referencer og symboler til alt fra filosofi, teori og historie. Mogens maler

en mand hvis hat blæser af i vinden.

Ikke sagt, at Mogens ikke er en eftertænksom herre. Tværtimod, men det

virker som, han lader omstændighederne og hans fantasi bære

kompositionerne i hans billeder. Det kan han fordi han i snart en

menneskealder har leget og komponeret med de præmisser, som findes

inden for billedsproget – og dygtiggjort sig til lige præcis dét. Man kan

fornemme, at Mogens interesserer sig for at male malerier. Det kan være

fra helt abstrakte farveflader, til en lille akvarel af hans hustru Ruth. Men

det er måden det er gjort på. Det er hvordan han udfører håndværket, og

hvordan eksperimentet overføres til billede.

Til udstillingen i Danske Grafikere, Mogens Gissel billeder på PAPIR, har

Mogens udvalgt en række papirværker fra de sidste fyrre år, som aldrig

før har været vist i København. Her skal bl.a. nævnes en række værker

fra halvfjerdserne, som han betegner som et årti, hvor han var ekstremt

produktiv og ikke altid havde råd til lærred og oliemaling. Der blev ikke

taget højde for, om maleriets materialer slap op, hvis der ikke var mere

lærred var det videre på papir med alt hvad der lige var forhånden.

Mogens er ligeglad. Han tegner ikke skitser til at videreformidle i andre

formater eller discipliner. Han tegner eller maler. Det er nok i sig selv. Alle

hans værker har samme ret til at eksistere i verden og alle tekniker kan

noget forskelligt. Det samme gælder valg af formater, der i hans praksis

spænder fra helt små værker af postkortstørrelse, til

husgavlsudsmykninger. Alt kan noget forskelligt og alt er på lige fod og

har ret til at eksistere. Det skal man først og fremmest nyde når man

besøger udstillingen i Danske Grafikere, som på sin vis er en rodet, men

ærlig og ligefrem retrospektiv udstilling af en mands arbejde igennem de

sidste 40 år med kunsten tæt inde på livet.

Mogens Gissel f. 1941 i Hornslet, har siden 1981 boet og arbejdet i Odder.

Har udover en aktiv udstillingspraksis siden midten af tresserne modtaget

Eckersbergmedaljen og den livsvarige ydelse fra statens kunstfond. Er

medlem af kunstnersamfundet, Corner og Vrå udstillingen.

Danske Grafikeres udstillingsudvalg

Magnus Frederik Clausen og Peter Larsen

København 21/4 2015