Mogens Gissel billeder på PAPIR
Som ung kunstner kan man godt føle sig forbigået eller snarere gå en bue
uden om alle de ældre kunstnere og deres sammenslutninger måske af
den rimeligt klare årsag, at man prøver at skabe sin egen forståelse af
kunsten i dag.
Dette kan dog til tider føre til en blindhed overfor kunsthistorien og
medvirke til den lidt sørgelige kendsgerning, at man ofte ser, at kunstnere
hører deres egen generation til.
Derfor var det med stor glæde og nysgerrighed, da jeg første gang stødte
på Mogens værker. Det var i en stor monografi over hans virke, som jeg
stødte på i det gamle kunstner værtshus cafe blomsten ved Nyhavn.
Igennem bogen fik jeg et blik ind i en stor billedskabers poetiske univers,
med malerier af fodbold spillere og cirkus artister over til flimrende
abstraktioner, der fremstod som pulserende interiør landskaber.
Helt uvidende omkring Mogens, blev jeg nød til at spørge i baren hvor
bogen kom fra og om de kendte Mogens. Mogens var en ven af baren og
skulle snart have en udstilling dernede, hvor jeg ville have mulighed for at
møde ham i egen person – straks introducerede jeg min ven og kollega
fra Danske Grafikeres udstillingsudvalg Peter Larsen til Mogens og vi blev
enige om, at vi gerne ville møde Mogens og snakke med ham om
mulighederne, for at lave en soloudstilling i Danske Grafikere. Og nu godt
8 måneder efter mit første møde med Mogens, sidder vi, Peter og jeg, i en
rød Skoda på vej til Odder for at mødes med Mogens igen og se værkerne
til hans udstilling i Danske Grafikere.
Når Mogens snakker om maleri er det ud fra et ærligt og personligt
udgangspunkt. Han tænker ikke sine billeder som ideer, for som han
siger: hvis jeg har lyst til at male Århus domkirke, er det ikke en idé men
et motiv. Derefter fortæller han, at hver gang Henri Matisse fik en idé gik
han en lang tur, så kunne han male når han kom hjem.
Jeg har altid været fascineret af kunstnere, der forholder sig jordnært og
hverdagspraktisk til deres værker. Nogle kaster om sig med store floskler,
referencer og symboler til alt fra filosofi, teori og historie. Mogens maler
en mand hvis hat blæser af i vinden.
Ikke sagt, at Mogens ikke er en eftertænksom herre. Tværtimod, men det
virker som, han lader omstændighederne og hans fantasi bære
kompositionerne i hans billeder. Det kan han fordi han i snart en
menneskealder har leget og komponeret med de præmisser, som findes
inden for billedsproget – og dygtiggjort sig til lige præcis dét. Man kan
fornemme, at Mogens interesserer sig for at male malerier. Det kan være
fra helt abstrakte farveflader, til en lille akvarel af hans hustru Ruth. Men
det er måden det er gjort på. Det er hvordan han udfører håndværket, og
hvordan eksperimentet overføres til billede.
Til udstillingen i Danske Grafikere, Mogens Gissel billeder på PAPIR, har
Mogens udvalgt en række papirværker fra de sidste fyrre år, som aldrig
før har været vist i København. Her skal bl.a. nævnes en række værker
fra halvfjerdserne, som han betegner som et årti, hvor han var ekstremt
produktiv og ikke altid havde råd til lærred og oliemaling. Der blev ikke
taget højde for, om maleriets materialer slap op, hvis der ikke var mere
lærred var det videre på papir med alt hvad der lige var forhånden.
Mogens er ligeglad. Han tegner ikke skitser til at videreformidle i andre
formater eller discipliner. Han tegner eller maler. Det er nok i sig selv. Alle
hans værker har samme ret til at eksistere i verden og alle tekniker kan
noget forskelligt. Det samme gælder valg af formater, der i hans praksis
spænder fra helt små værker af postkortstørrelse, til
husgavlsudsmykninger. Alt kan noget forskelligt og alt er på lige fod og
har ret til at eksistere. Det skal man først og fremmest nyde når man
besøger udstillingen i Danske Grafikere, som på sin vis er en rodet, men
ærlig og ligefrem retrospektiv udstilling af en mands arbejde igennem de
sidste 40 år med kunsten tæt inde på livet.
Mogens Gissel f. 1941 i Hornslet, har siden 1981 boet og arbejdet i Odder.
Har udover en aktiv udstillingspraksis siden midten af tresserne modtaget
Eckersbergmedaljen og den livsvarige ydelse fra statens kunstfond. Er
medlem af kunstnersamfundet, Corner og Vrå udstillingen.
Danske Grafikeres udstillingsudvalg
Magnus Frederik Clausen og Peter Larsen
København 21/4 2015