Det kønne papir – en udstilling om kønnet og det kønsløse på papiret
02.08 – 25.08.2013
Billedkunstnerne Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens arbejder begge konsekvent med seksualitet som et stærkt omdrejningspunkt i deres værker.
Både Lundme og Wæhrens insisterer på at fortælle historier fra deres egen hverdag, hvor levet liv og øjebliksbilleder blander sig i en sårbar kontekst af poesi, hudløs humor, dyrisk sex, politisk grusomhed og social uretfærdighed.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens udstiller så at sige sig selv på papiret. Som dem, de er, da begge kunstnere bruger tegningen som en ventil til at trække vejret. Men de bruger også begge papiret til at indfange og indsamle bunkerne af verbale udtalelser og ukontrolleret billedforstoppelse fra massemedier, der ofte fortæller historier fra et liv som homoseksuel meget endimensionelt.
Udstillingen hos Danske Grafikere er ikke køn. Men den omhandler et køn, der tilsyneladende lader sig udstille med største tilfredshed. Ikke alt er sort og hvidt. Men det er heller ikke regnbuefarvet. Langt fra.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens skubber – og forskubber – et billede, et motiv, så alt alligevel har flere farver og rummer en mangfoldighed, som muligvis er den, der er nemmest ved at blive glemt (og klemt inde) i en tid, hvor kønnet og kønnene aldrig har defineret sig selv med allerstørste selvfølgelighed. Det kradser Lundme og Wæhrens så i. På en måde, der gør lidt ondt et sted i øjet.
Tomas Lagermand Lundme (1973) og Maria Wæhrens (1976) er begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor de begge gik hos professor Ursula Reuter Christiansen. Lundme og Wæhrens har de sidste ti år udstillet sammen i mange forskellige sammenhæng.
Det kønne papir Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens