Inez Mortensen vs. Katja Løgstrup-Hansen
29. April-29. Maj 2011
Katja Løgstrup-Hansens
Katja Løgstrup-Hansens (f.1983) projekt til denne udstilling tager udgangspunkt i billeder af japansk kvinde-wrestling. Ved at appropriere billeder fra magasin-forsider og screenshots fra Youtube, forsøger hun at lave en fiktiv, tegneserielignende fortælling uden egentlig kronologi, men som mimer det materiale det kommer fra. Det er kvindelige wrestlere, i deres egen liga, der bliver legender eller tabere. Wrestling bliver brugt som symbol på den konstruerede situation en kamp netop er, en kamp mellem det stiliserede gode og onde.
Løgstrup-Hansens arbejder handler også om billeders transport mellem forskellige medier, og deres transformation fra bytes og pixels til fysiske værker på papir. Billederne opsamler mange spor på vejen fra at være et idol-billede på forsiden af et magasin, over et digitalfotografi med fuld blitz, til et udprint på kopipapir og igen til en fortolkning i tegning, akvarel eller linoleumstryk.
Gennem arbejdet med instruktioner i perspektivtegning og billeder fra gør-det-selv guides til hvordan man bygger en wrestling-ring, eksperimenterer Katja Løgstrup-Hansen desuden med forståelse af selve papirets billedrum og opbyggelsen af rumlig illusion. Disse eksperimenter har udmøntet sig i silketryk af forstørrede akvareller på kvadreret papir.
Katja Løgstrup-Hansen, f. 1983.
2006: Ærø Kunsthøjskole
2006: Optaget på det Kongelige Danske Kunstakademi
2010-11: Udvekslingsophold på Akademie der Bildenden Künste i Wien, Østrig
Bor og arbejder i Wien og København
Inez Mortensen
I grafikkens tjeneste er alle verdener velkomne. Det forhold, der ligger mellem håndværket og det at have noget på hjertet, skaber ofte rum for legende undersøgelser. På den ene side bliver det grafiske udtryk klart og letaflæseligt, på den anden side er det også i konstant fare for blot at være illustrationer.
I mit barndomskøkken hang plakater fra gulv til loft med politiske budskaber. Fra Allende med skudhul i panden over Fidel med løftet hånd til El Salvador libre og selvfølgelig Che. Plakaterne var meningsfulde og farverige. De var illustrationer med et rigt mål af indhold.
Med tiden viger barndommens billeder for et andet indhold. Pladsen på nethinden overtages af det liv, der leves – ikke blot i minderne, men det der fylder hver dag ud. Hvor banalt det end kan lyde, så fandt jeg mine billeder en dag på værkstedet, eller de fandt mig. Det var som en klar saft løb op ad mine arme og fyldte mig med inderlig tilstedeværelse. Farverne, stregerne, den iboende vrede, det hele gled på plads et sted, hvor det gav mening at give det liv. De mange lag af processer, fra nettet og tegneserierne, skitsen, overtegningen, overførelsen, snittet, trykket, den evindelige drillende pasning og dér, der var de, Tøserne! Lækre vrede unge kvinder der står sort og rødt. Vandet flyder om dem, og deres våben er som et anker for deres vrede. Billederne er skåret i linoleum og trykt i rød/sort farve. Stregen læner sig tungt op ad tegneserie-stregen, og fortællingen er illustrativ.
På en eller anden måde fandt mine barndomsbilleder hjem igen, nu bare i min egen version. De politiske plakater med al deres indhold er blevet til kvinder med intense voldelige fremtoninger. De er ikke tænkt som opfordring til fysisk vold, men som et opråb, en fortælling om kamp og opstand/modstand mod overgreb, og at vi har ansvar for vores eget liv.
Inez Mortensen er uddannet billedkunstner på Det Kongelige Danske Kunstakademi 2003 og kandidat i Teori og formidling 2005
For yderligere information kontakt Katja Løgstrup-Hansen på katja.loegstrup_hansen@kunstakademiet.dk eller Inez Mortensen på inez_mortensen@hotmail.com
Udstillingen er åben, Torsdag – Søndag kl.13.00-17.00 Danske Grafikeres Hus, Sølvgade 14, 1307 København K