DANSKE GRAFIKERES HUS PRÆSENTERER
NEW AGE en udstilling og en bog af Christian Schmidt-Rasmussen og Søren Andreasen
Fernisering fredag den 7. januar 2011
8 januar – 6 februar
Christian Schmidt-Rasmussen
På udstillingen NEW AGE viser jeg digtet En milliard år senere. Det er ikke et linært digt, det forgrener sig og cirkulerer om sig selv. Det starter med to sætninger: ”en milliard år senere” og ”jeg står i kryds og vejskiltene siger at alle vejene fører samme sted hen”. Sætningerne fører hver sin vej, de forgrener sig og til sidst ender i ingen verdens ting: ”der er ingenting hinsides kanten. Engang imellem kigger vi, men der er intet” og ”vi venter, solsorten og mig, som før, på at æblet som har sluppet grenen skal ramme jorden. Det sker bare ikke”.
Jeg leder efter en ende som forbliver at være løs, efter en fælde hvor ræven har gnavet benet af for at undslippe.
Digtet er udført med kridt på sortmalet væg eller plade, og er i andre versioner vist i Viborg og New York.
Mit bidrag til bogen NEW AGE er en tekst med titlen “Loke sår havre når jorden damper om foråret, og luften flimrer ved horisonten”. Jeg skriver om billeder der fornærmer mig, billeder der rummer en flugtvej, hallucinationer der misinformerer, ting og hændelser der kan få mit blodtryk til at stige og forvirrer mig. Den slutter med et harmdirrende angreb på en havregrynspakke.
Jeg har skrevet teksten fordi jeg frygter det ukendte.
http://christianschmidtrasmussen.blogspot.com/2010/09/loke-sar-havre-nar-jorden-damper-om.html
Søren Andreasen
“Skepsis og affekt” (25 linoleumstryk). 25 meditationer over en ikke-verden. En rejse ind i et ydre rum, hvis udstrækning og materialitet har indirekte indvirkning på bevidstheden. Som en tur i supermarkedet. Serien er lavet til den, der genkender og stimuleres af en sådan form for erfaring.
“Den Ligeglade/Angsten for ikke at kunne begribe Det Almene” (essay i bogen). En tekst om Jean-Antoine Watteaus maleri “L’Indifférent’ fra 1717. Maleriets ambivalente konstruktion, der ses i relation til rokokoperiodens æstetiske program, behandles som et arkæologisk element i udredningen af det moderne menneskes historiske dannelse.
Pseudo-form/En spekulativ form for formløshed (essay i bogen). En tekst om tre fotografier fra 1950, der viser Henri Michaux i færd med at fremstille en serie af tuschtegninger. Spørgsmålet om, hvad det egentlig er, Michaux foretager sig, og hvorfor, giver sig udslag i en hypotetisk idé om pseudo-form.
Vi er begge uddannet på Det kongelige danske Kunstakademi og bor og arbejder i København.
Ferniseringen er fredag den. 7 januar 17-20.
Udstillingen løber fra 8 januar til 6 februar.
Danske Grafikeres Hus, Sølvgade 14, 1307 København K
Åbningstid: Torsdag-søndag 13-17
For mere information om udstillingen Kontakt: Christian Schmidt-Rasmussen tlf: 60 75 13 09