Over min køkkenvask, hænger en farvelagt fotokopi af en tegning. Tegningen forestiller en gul ‘indianer’ som står midt i en stue. Han har spændt sin bue. Bag ham er der en kamin og over kaminen hænger et abstrakt maleri. Der står også en stol i rummet og gennem en døråbning, kan man kigge ind til endnu en stue. Hér hænger ligeledes et maleri. Maleriet forestiller to fnisende kvinder fra 1930’erne.
Tegningen er lavet af den danske landskabsarkitekt Peter Samuelsen og kan beskrives som surrealistisk dog uden at være fra tiden. Den vilde ‘indianer’ i gul spandex er under ordnede forhold i en højloftet stue. Men selvom han står med spændt bue, virker han mest af alt, som om han er fanget. Fanget i en tidslomme, indfanget af en fremmed verden, eller måske fanget i at performe sin egen kultur på 3. sal i et luksuriøst lejlighedskompleks? De associative muligheder gør det er svært at fastholde et fuldkomment billede.
Marie-Louise Vittrup er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2011. Hun arbejder med video, skulptur, kollage og installation. Hendes nysgerrighed kredser omkring værker som bliver til uden for atelierets afgrænsede rum hvor tegn, antydninger og referencer opstår uden direkte iscenesættelse. Hun har senest udstillet på TULCA17 They call us the screamers, Galway, Irland i samarbejde med Kaspar Oppen Samuelsen (2017), RØM duoudstilling med Saskia Te Nicklin (2017), Ants play man to sleep in soft concerts, Projet Treignac, Frankrig (2016) og Two by two på Bendixen Contemporary Art, DK. (2016).